Opskriften på det gode nyhedsbrev

SkarptSprog.dk

Opskriften på det gode nyhedsbrev

Den sidste ingrediens i en god webfortælling er nyhedsbrevet. Hver dag slipper mellem 20 og 30 nyhedsbreve gennem den digitale brevsprække og lander i min indbakke. De fleste dage åbner og læser jeg omkring halvdelen af de nyhedsbreve, jeg har abonnement på. På dårlige (læs: travle) dage når jeg et par stykker. Resten havner i papirkurven. Når nyhedsbrevet med den samme afsender er endt i papirkurven tilstrækkeligt mange gange, bruger jeg søndagen på at afmelde abonnementet.

Et nyhedsbrev er ikke bare et nyhedsbrev. Der findes mange forskellige typer nyhedsbreve, og dets form afhænger af nyhedsbrevets formål, og hvad nyhedsbrevet skal kunne.

Desværre er de fleste nyhedsbreve udformet som tilbudsaviser, men, som ordet indikerer, bør et nyhedsbrev være et brev med nyheder. Nyheder er historier om nye tiltag, brugeroplevelser eller reportager fra særlige begivenheder. Nyhedsbrevet skal vække din læsers interesse for dine produkter og din service. Dine særlige tilbud eller din eventkalender kommer i anden række, for det kan din læser sagtens finde andre steder. I nyhedsbrevet skal du i stedet opbygge en tillidsrelation til din læser og give din læser tid til at gå i dybden.

Derfor har jeg følgende tre råd til dig, der vil skrive skarpere nyhedsbreve og få mere ud af dem:

  1. Skriv din nyhed som en historie

”Show it – don’t tell it!”Sådan lyder den første journalistiske grundregel, der oversat til almindeligt dansk betyder, at man gennem sproget skal vise læseren sit budskab frem for at fortælle det. Det samme gælder i dit nyhedsbrev. Vis, hvad du eller dit produkt kan gennem brugeroplevelser, eller skab en forestilling om en helt særlig stemning, som kun du kan give din læser.

  1. Gå i dybden

Nyhedsbrevet giver dig mulighed for at gå i dybden med fordelene ved din ydelse eller dit produkt. Du kan forklare detaljer, der er umulige at uddybe på din hjemmeside.

  1. Vis tilbuddene og/eller dine events

Opsætningen af dit nyhedsbrev er afgørende for dit salg. Når du har fortalt de gode historier og opbygget relationer til dine læsere, kan du indsætte en bjælke nederst med dine tilbud eller din eventkalender. På den måde pirrer du læserens nysgerrighed og viser dine konkrete tilbud.

Hvis du har spørgsmål til bloggen eller brug for sparring og støtte om din virksomheds nyhedsformidling, er du velkommen til at kontakte mig på info@skarptsprog.dk.

Med venlig hilsen

Louise Lindhagen
Kommunikationsrådgiver og storyteller,
SkarptSprog.dk