En lang webfortælling: Ærlighed og nærvær

SkarptSprog.dk

En lang webfortælling: Ærlighed og nærvær

Den lange webfortælling giver dig en unik mulighed for at binde et bånd til din kunde. Den er særligt god til at bygge et brand, hvor du ikke kun skal sælge din vare, men også få din potentielle kunde til at identificere sig med din virksomhed.

Modsat den korte webfortælling er der ingen formler for, hvordan den lange webfortælling skal udformes. Det kommer an på din virksomheds identitet, branchen, tekstens funktion og ikke mindst, hvilken oplevelse du vil skabe for din kunde. Kun fantasien sætter grænser – og jo mere teksten skiller sig ud, jo bedre.

Når jeg skal skrive en lang webtekst, starter jeg derfor med at tegne det univers, som kunden skal leve sig ind i. Herefter sætter jeg mig i kundens sted for at overveje de udfordringer, som produktet løser for kunden. Dernæst bruger jeg mine sanser. Som tidligere beskrevet, skal en webtekst gå lige i næsen, får tungen til at smage og det indre øje til at se. Dermed viser du dit tilbud til kunden frem for at fortælle det. Endelig skal du fokusere på at fortælle den ærlige og nærværende historie, der sætter mennesker i centrum. Dermed får du den potentielle kunde til at identificere sig med dit produkt.

En lang webfortælling kan også have en ekstra funktion. Det kan være en personlig historiefortælling i en turismevirksomhed, der pludselig bliver startskuddet for en samtale, når turisten besøger virksomheden.

Selvom en tekst er lang, må den aldrig blive upræcis. Den skal stadig have øje for sin funktion og den oplevelse, du vil skabe hos kunden. Og når du er færdig med at skrive den lange webtekst, skal du igen huske det vigtigste: Læs den igennem med din kundes briller.

Hvis du har spørgsmål til bloggen eller brug for støtte til at skrive en lang webtekst, der sprudler af nærvær og ærlighed, så kontakt mig på info@skarptsprog.dk.

Med venlig hilsen

Louise Lindhagen
Kommunikationsrådgiver og storyteller,
SkarptSprog.dk