En kort webfortælling: Kvadratisk – kort – klar
Den korte webfortælling er velegnet i en konkret salgssituation. Din tekst stiller skarpt på din modtagers behov for at bruge din virksomhed eller købe dit produkt. Sætningerne er korte og kontante.
Når jeg skriver en kort webfortælling til en kunde, arbejder jeg altid ud fra en særlig salgsmodel. Jeg beskriver produktets egenskaber, fordele og udbytte. Du skal besvare følgende spørgsmål:
- Egenskaber: Hvad kan dit produkt gøre for kunden?
- Fordele: Hvilke fordele er der ved produktet for kunden?
- Udbytte: Hvad får din kunde ud af det?
Hvert spørgsmål må maksimalt besvares med to sætninger. Prøv engang…
… Som du kan se, kan det være meget svært at skrive en kort webfortælling. Ikke desto mindre egner den sig rigtigt godt til ham/hende, der skal træffe en beslutning om et køb.
Ligesom i sidste afsnit bør jeg påpege, at selvom weblæseren er flygtig, er den korte tekst ikke altid den rigtige løsning. Især ikke, hvis der mangler informationer, eller hvis den er dårligt skrevet. Derfor skal du nu igen tage din potentielle kundes briller på: Vil din potentielle kunde helst have en kort, klar tekst til at træffe en beslutning? Eller vil din kunde hellere have en længere tekst, der får ham til at identificere sig med dit produkt og dit brand?
Hvis du har spørgsmål til bloggen eller brug for støtte til at skrive din korte webtekst, er du velkommen til at kontakte mig på info@skarptsprog.dk.
Med venlig hilsen
Louise Lindhagen
Kommunikationsrådgiver og storyteller,
SkarptSprog.dk