“Der er jo alt for meget tekst!”

SkarptSprog.dk

“Der er jo alt for meget tekst!”

Hvor mange tekster har du læst på nettet i dag? To? Ti? Halvtreds?

I vores digitale tidsalder er tekster og informationer let tilgængelige. Mange virksomheder tænker derfor, at der er alt for meget tekst, så de derfor ikke behøver at skrive deres egen historie.

Nej, der er ikke for meget tekst. Der er for meget dårlig tekst i den digitale tidsalder.

Derfor har SkarptSprog.dk lavet en blog-serie, der skal hjælpe dig til at skrive en fængslende fortælling, der virker på nettet. I serien vil jeg bl.a. komme ind på de gode søgeord, kendetegnene ved en weblæser, valget mellem at skrive en kort og en lang tekst, hvordan du skaber tillid til din virksomhed og bliver husket, og ikke mindst opskriften på det gode nyhedsbrev.

I dag vil jeg dog starte med at fortælle, hvorfor en fængende webfortælling er afgørende for din virksomhed.

Den digitale købsrejse

I den digitale tidsalder starter de fleste købsrejser på internettet. Din potentielle kunde starter med at blive inspireret til at købe en vare, fordi han/hun har brug for at få dækket et behov eller en lyst. Herefter går din potentielle kunde i gang med at researche på varetypen. Det er hér, at din virksomhed og dit produkt er i direkte konkurrence med andre – og det er hér, det er vigtigt, at din virksomhed er solidt positioneret med en god fortælling.

Den gode webfortælling, der fanger din læser og får ham til at købe din vare, kan følgende:

  1. Sætte sig ind i kundens behov. Hvad er det for en udfordring, du kan løse for kunden?
  2. Spille på din kundes sanser. Hvordan skal din kunde opleve din virksomhed ved et digitalt besøg?
  3. Skabe tillid. Hvordan vil du skabe en stærk og ærlig relation til din kunde?

Når din læser bliver draget af din webfortælling, kan se sit behov dækket, opleve dit univers og har tillid til dig, sker selve købet. Det kan være som et online køb eller som et køb, der foretages i en butik eller på stedet. Herefter går din potentielle kunde videre til et efterkøb, der er præget af ny inspiration og ny proces.

Dermed er din fængende, fængslende webfortælling afgørende for, at din potentielle kunde vælger din virksomhed og dit produkt frem for et andet. Du skal derfor ikke være bange for at skrive for meget tekst. Du skal nærmere frygte at skrive uskarpt, upræcist og uden øje for modtageren.

Du skal være bange for at skrive for meget dårlig tekst.

I de kommende afsnit giver jeg nogle af tips og tricks videre, som du kan høre i min workshop “WWW – Whad Wirker på Web?” Hvis du har spørgsmål til bloggen, er du velkommen til at kontakte mig på info@skarptsprog.dk.

Mange fortællelystne hilsner
Louise Lindhagen,
Strateg og storyteller, SkarptSprog.dk