Dit kommunalvalg: Opskriften på den gode kampagne
Det nye år 2021 er skudt i gang, og for mit vedkommende kan jeg allerede sætte kryds i kalenderen ved et af årets højdepunkter: Kommunal- og regionsvalget den 16. november 2021.
Selvom der er under 12 måneder til valget, er få kandidater og vælgerforeninger klar til at føre en kampagne, der kan bringe dem mod en sejr. Derfor får du her en uddybning af min tidligere blog med seks konkrete steps til at bygge din kampagne op.
Step 1: Sæt et mål
Som kandidat eller vælgerforening er det vigtigt at sætte sig et mål for de kommende valg: Hvor mange procent af stemmerne ønsker vi at opnå? Hvor mange mandater skal det omregnes til?
Når jeg hjælper mine kunder til at sætte mål, arbejder jeg for at gøre målet SMART. Det skal være Specifikt, Målbart, Acceptabelt, Realistisk og Tidsbestemt. Partiet skal ikke bare ”have flere vælgere”, men i stedet stræbe efter at opnå XX flere vælgere i XX område. Det er både specifikt, målbart og acceptabelt. Målsætningens kunst er at gøre målet realistisk, at være ambitiøs uden at være for lidt eller for meget. Det tidsbestemte giver mere eller mindre sig selv.
Når man kender sit mål, kan man lave en kommunikationsplan, der passer til målet. Der er stor forskel på, om man vil have 50% af vælgerne i en kommune eller region til at se sit budskab fire gange, eller om man vil påvirke igangværende forhandlinger på en særlig måde.
Step 2: Indhent viden
Mange laver kampagner ved at stikke en finger i vejret og mærke, hvilken retning vinden blæser. Det giver ikke en retvisende viden om, hvad ens potentielle vælgere ønsker sig, og hvor de færdes i medielandskabet.
Derfor er det vigtigt at indhente viden om sine potentielle vælgere. Hvilke politiske sager går de op i? Hvilken retning ønsker de, at kommunen eller regionen skal gå? Hvilke medier læser og anvender de?
Man kan indhente viden ved at lave en mindre spørgeskemaundersøgelse eller ved at interviewe nogle personer, der repræsenterer den gruppe, som man gerne vil have som sine vælgere. Spørg, spørg, spørg, og du får svar.
Step 3: Find din fortælling
Når man kender de potentielle vælgere, skal man til at skrive sin fortælling. Det er en historie, der formidler, hvorfor man stiller op, hvilken forskel man vil gøre, og ikke mindst, ens personlige værdier.
Der er delte meninger om, hvordan man bør skildre politikeren. I min optik er det vigtigt, at man kan mærke, at der er et menneske i politikeren. På det punkt er politik ligesom ledelse: Mennesker motiveres af mennesker. Det betyder ikke, at man skal udbasunere sine mest private historier, eller at man skal svøbe sin kampagne ind i et hav af halvdårlige selfies. I stedet skal man finde sit indre drive og knytte alle sine formidlingsmæssige aktiviteter op på sin indre motivation.
Step 4: Platform og form på kreativiteten
De potentielle vælgere har aldrig været mere fragmenterede, end de er lige nu. Der er mange præferencer, og medieforbruget varierer fra person til person. Det er ikke længere tv’et i stuen, der samler familien.
Som kandidat og vælgerforening skal man derfor helt nøjagtigt definere, hvilke medier, hvilke formater og hvilken tone, der kan flytte ens potentielle vælgere ned i stemmeboksen for at sætte kryds. Et godt råd er igen at spørge en repræsentativ person om hans eller hendes tanker om medierne, formaterne og tonen, så man ikke bygger kampagnen op om sin egen mavefornemmelse.
Step 5: Planlæg din kampagne
En god kampagne er som en levende historiefortælling. Der er mange meninger om Donald Trump, men hans hold var dygtigt til at snedkerere en kampagne. Det første, Trump gjorde, var at lave et anslag i sin kampagne, hvor han kørte ned ad rulletrappen i Trump Tower og annoncerede sit kandidatur. Lige så odiøst behøver man ikke at gøre det til et kommunal- eller regionsvalg, men man kan annoncere sit kandidatur med en kronik eller annonce, der slår tonen an.
Derefter bør man følge op med en række mindre historier, som alle bygger op mod den store fortælling. Man kan skabe livet ved at bruge forskellige greb, fx debatindlæg, infografik, billeder og videoer. Det er kun fantasien, og budgettet, der sætter grænser.
Step 6: Gå tilbage til dit regneark
Enhver kommunikation bør have rødder i et regneark. Hvis man ikke opnår den rækkevidde, som er nødvendig for at nå sit mål, må man gå tilbage, evaluere og justere. Sociale medier giver mulighed for at trække en lang række data, så man får viden om, hvordan man rammer sin målgruppe med kommunikationen.
Det var de seks steps. Hvis du ikke allerede har læst den, vil jeg anbefale min tidligere blog ”Klar – Parat – Kommunalvalg”, hvor du bl.a. kan finde inspiration til at definere mærkesager og slogans.
Hvis du har brug for hjælp til at skrive opskriften til din kommende kampagne, eller hvis du har brug for støtte til at bage den, er du velkommen til at kontakte mig på info@skarptsprog.dk.
Mange kampagnehilsner
Louise Lindhagen
Kommunikationsrådgiver og storyteller, SkarptSprog.dk