Kendetegnene på en weblæser

SkarptSprog.dk

Kendetegnene på en weblæser

I første afsnit af blog-serien om den fængende webfortælling aflivede jeg myten om, at der er for meget tekst i den digitale tidsalder. Det er der ikke. Til gengæld er der for meget dårlig tekst, der ikke fanger din læser og motiverer ham/hende til et køb.

Alle weblæsere har ét fællestræk: De læser på en skærm. Men der er stor forskel på skærmen, dens format og læsersituationen.

Weblæseren på billedet ovenfor er meget koncentreret. Han sidder ved sin computer tæt på skrivebordet med 90 grader i knæleddet. Han har ret ryg og læsebriller på. Han er en ideel læser.

 

Den flygtige weblæser

Men andre weblæsere sidder måske ved mobilskærmen eller en Ipad. De sidder måske i bussen, mens de læser din webfortælling. Måske sidder de med fjernsynet tændt, så du har en dobbelt-skærm-konkurrence. De mere ukoncentrerede weblæsere skal fastholdes og motiveres til at læse videre på en mere aktiv måde. Du er derfor nødt til at lade din læser opleve din virksomhed. Du må gøre den tredimensionel og skabe et univers gennem dine ord.

Derfor skal du nu træffe en afgørende beslutning for din webfortælling: Skal det være en kort salgshistorie, der appellerer direkte til din kundes behov? Skal det være en længere historie, der også kan have en anden funktion end at fungere på hjemmesiden?

På med modtagerens briller – igen

Når du træffer beslutningen, bør du igen tænke med din modtagers briller på:

  • Vil din potentielle kunde foretrække noget kort og præcist, eller vil han/hun forføres af dit univers?
  • Hvor sidder din potentielle kunde, når han/hun læser din webfortælling?
  • Hvad kan forhindre, at din potentielle kunde læser din webfortælling færdig – og hvad vil du gøre for at fastholde ham/hende alligevel?
  • Skal din webfortælling også have en anden funktion end blot et salg?

I seriens næste to afsnit vil jeg fortælle, hvordan man skriver den gode, korte tekst til web og den gode, lange fortælling til web. Selvom weblæseren ofte er flygtig, så husk, at der ikke er noget rigtigt svar på, om en tekst er for kort eller for lang. Der er til gengæld forskel på, om den er godt eller dårligt skrevet – og ikke mindst, om man kan mærke din passion for din virksomhed.