Bruger du din kundes briller?

SkarptSprog.dk

Bruger du din kundes briller?

Det første skridt til at skrive en god webfortælling er at finde de gode søgeord. Søgeordene er dét, der gør, at din virksomhed bliver fundet på nettet.

Udfordringen er, at du måske kalder dit produkt noget andet end det, din kunde kalder det. Derfor lyder bloggens første råd: Brug din kundes briller, når du skal udvælge dine søgeord.

Arbejd strategisk med søgeordet

Der er fire kriterier for det gode søgeord:

  1. Høj søgevolumen: Dine potentielle kunder søger på ordet.
  2. Høj søgerelevans: Indholdet på siden matcher dét, som din potentielle kunde har søgt efter.
  3. Høj besøgsværdi: Søgeordet får din potentielle kunde til at klikke ind på din side.
  4. Lav konkurrence: Du bruger et søgeord, som mange andre ikke bruger. Dermed går trafikken til din side.

Det kan være svært at leve op til alle kriterierne på samme tid. Derfor anbefaler jeg, at du arbejder på følgende måde, når du skal gå fra søgeord til en webfortælling:

Start med at brainstorme alle de potentielle søgeord, der er relevante for din virksomhed eller dit produkt. Derefter skal du vurdere søgeordene. Det gør du ved at sætte dig i din kundes sted og tænke over, om han/hun bruger de ord. Så kan du frasortere en række ord, der ikke passer på din virksomhed. Endelig skal du prioritere dem, hvor højt oppe skal de være på siden, og hvor ofte skal de gå igen – og nu kan du skrive din historie.

Det vigtigste er, at du altid sætter dig i din kundes sted, når du skal udvælge dine søgeord. Du kan evt. spørge en ven, der ikke arbejder med din virksomhed eller dit produkt om hjælp.

På den måde sikrer du dig, at du bruger din kundes søgebriller.