Er der ild i dit brand?
Virksomhedens koncept har det hele: Visionen er på plads. Missionen er påbegyndt. Værdierne står på papiret. Alligevel har jeres virksomheds kunder en anden opfattelse. Den opfattelse bringer de videre til deres netværk. Jeres medarbejdere har måske fået værdierne galt i halsen og kan ikke se dem i det daglige arbejde. Det fortæller de videre til deres familie og venner, rygterne går, og pludselig er det også svært at rekruttere nye medarbejdere og fastholde dem, der allerede er der.
Lyder det bekendt?
Hvis ja, så er årsagen, at virksomhedens brand ikke er så brændende varmt, som I gerne vil have. Den gode nyhed er, at der findes en løsning, der kan tænde gnisten i jeres virksomheds brand.
Den brændende trekant
Problemet ligger i, at der er for stor forskel mellem, hvad jeres virksomhed er (identiteten), hvordan jeres virksomhed fremstilles (image) og omverdenens forståelse af jeres virksomhed (indtryk). Det kan figurativt opstilles i en trekant, hvor alle hjørner påvirker hinanden. Hvis der ikke er overensstemmelse mellem de tre hjørner, begynder dit brand at blive koldt.
Jeres virksomheds identitet er og bliver det vigtigste værktøj for et salg. Det er det strategiske arbejde med virksomhedens identitet, der gør, at den bliver unik i forhold til resten af markedet. Virksomhedens identitet skabes af jeres produkter, services og resultater, men også af den kultur, der hersker mellem jeres medarbejdere.
For at sælge jeres produkter eller services ønsker I at fremstille jeres identitet på en særlig måde. Det er et strategisk mål, ligesom visionen og missionen, og det kan derfor være et mål, der ligger i fremtiden, som I arbejder på at nå. For at komme i hus skal I have medarbejderne med på vognen, ligesom I skal formidle jeres ønskede image til jeres kunder og samarbejdspartnere.
Det reelle image er det, der opleves af jeres kunder og samarbejdspartnere. De kan være forudindtagede, men ændrer deres opfattelse, når de læser jeres historier eller oplever jeres produkter og services. Derfor er det effekten af jeres image, der får jeres kunder til at gøre ting, som de ellers ikke ville have gjort.
Jeres brand er brændende varmt, hvis jeres tre hjørner i trekanten stemmer overens. Hvis ikke, starter en negativ spiral for jeres virksomhed.
Benzin på bålet…
Der er brug for benzin på bålet for at skabe et brand. Det brændstof hedder storytelling – altså en formidling af historierne fra jeres hverdag. Små og mellemstore virksomheder gemmer på så mange gode historier fra kunder, nomineringer og priser, der går op i røg, fordi de bliver formidlet gennem en enkelt post på de sociale medier frem for en platform eller i en vedvarende indsats.
Når de gode historier om virksomhedens identitet og hverdagen bliver fortalt, giver det medarbejderne en ny tro på og optimisme i deres arbejde. Det spreder sig som en steppebrand, når de fortæller historierne videre til deres bekendte og giver jeres virksomhed et nyt fundament for at rekruttere de bedste medarbejdere. Samtidig skaber storytelling et ambassadør-korps blandt jeres kunder. De fortæller jeres succeshistorier videre til deres kunder og samarbejdspartnere, og det er med til at styrke jeres reelle image.
… Og mere brænde!
I den kommende tid vil jeg hér på bloggen lægge mere brænde på bålet, og jeg giver flere tips til at styrke jeres storytelling. I er også velkommen til at kontakte mig for at få individuel sparring og en fast aftale, hvor jeg finder de gode historier i jeres virksomhed og formidler dem via traditionelle medier, sociale medier og i content marketing.
Men husk: At sætte fut i fejemøget og få dit brand til at brænde er det vigtigste for jeres virksomheds placering på markedet.
Brandvarme hilsner
Louise Lindhagen
Sprogstrateg og storyteller, SkarptSprog.dk